Παρασκευή 25 Ιανουαρίου 2013

Προβάλλεται στην Πάτρα η ιδιόμορφη ταινία "The Master"


Με αρκετή καθυστέρηση σε σχέση με την Αθήνα όπου είχε κυκλοφορήσει το πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου του 2012, βγαίνει από σήμερα στην Πάτρα, στα Ster cinemas στη Βέσο Μάρε, η μεγαλόπνοη και σπαρακτική, όπως γράφτηκε ταινία «The Master» του 42χρονου Αμερικανού σκηνοθέτη της «Μανόλιας» και του «Θα χυθεί αίμα», Πολ Τόμας Άντερσον.
Η συγκεκριμένη σινεφίλ χαρακτήρα ταινία, το σενάριο της οποίας επίσης υπογράφει ο Πολ Τόμας Άντερσον, υμνήθηκε από τους κριτικούς ενώ στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Βενετίας του 2012 κατέκτησε το βραβείο καλύτερης ταινίας από τους ξένους δημοσιογράφους, μέλη της FIPRESCI.
Έγινε πολύς λόγος για την ταινία «The Master» ότι θα κυριαρχούσε στα βραβεία Όσκαρ, εν τέλει στις φετινές υποψηφιότητες διεκδικεί κυρίως Όσκαρ για τις εντυπωσιακές πράγματι ερμηνείες των ηθοποιών, του Γιόακιν Φοίνιξ, του Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν (στην κατηγορία του β’ ανδρικού) και της Έιμι Άνταμς στο β’ γυναικείο.
Ένα κομμάτι της ιδιόμορφης αυτής ταινίας έχει βασιστεί ελεύθερα στον εμπνευστή και ιδρυτή του πνευματικού περισσότερο και λιγότερο θρησκευτικού κινήματος της σαιεντολογίας (που έχει ασπαστεί ως γνωστό ο Τομ Κρουζ) Ρον Χάμπαρντ.
Όπως έγραψε στο σάιτ e-go.gr,ο κριτικός Ορέστης Ανδρεαδάκης, πρόκειται για ένα επικό μέσα σε μια ανθρώπινη ταπεινότητα, διαυγές και πολύπλοκο έργο. Μια ανατριχιαστική τομή πάνω στο «σώμα» της Αμερικής που αποκαλύπτει τους εφιάλτες της.
Αλκοολικός, και με ψυχολογικά προβλήματα ναύτης (στο ρόλο ο συγκλονιστικός όπως λέγεται Γιοακίν Φοίνιξ που επέστρεψε δυναμικά στα κινηματογραφικά πράγματα) εναποθέτει την στραπατσαρισμένη του ύπαρξή στα χέρια του χαρισματικού ηγέτη μιας παράξενης θρησκείας, την εποχή της δεκαετίας του ΄50 που ένα ολόκληρο έθνος προσπαθεί να εφεύρει τον εαυτό του από την αρχή και να τον επιβάλει στον κόσμο: ως συλλογική και καθολική διαδικασία.
Ο Φρέντι (Χοακίν Φοίνιξ) είναι αλκοολικός, βίαιος, ένας ψυχολογικά και συναισθηματικά ασταθής άνθρωπος. Ένας ναύτης, βετεράνος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο οποίος, τώρα που υπογράφηκε η ειρήνη, δεν ξέρει πού να πάει, πώς να σταθεί, και τι να κάνει. Κι έτσι κάνει τα πάντα. Μέχρι που μια μέρα εισχωρεί ως λαθρεπιβάτης σε ένα κρουαζιερόπλοιο με το όνομα «Alithea».
Εκεί γνωρίζει τον Λάνκαστερ (Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν) έναν χαρισματικό, φωτισμένο «δάσκαλο» μιας παράξενης πνευματικής αίρεσης, ο οποίος συμπεριφέρεται σαν θρησκευτικός ηγέτης, γιατρός και φιλόσοφος. Μάλιστα έχει εκδώσει ήδη ένα βιβλίο και πρεσβεύει ότι το σώμα δεν είναι παρά το όχημα του πνεύματος, ότι η ψυχή ζει αιώνια, ότι ο άνθρωπος δεν πρέπει να καθοδηγείται από τα συναισθήματα και τα ένστικτά του.
Σύντομα θα αποκαλυφθούν κι άλλες πτυχές της διδασκαλίας του, η οποία συνδυάζει τον μυστικισμό, την ύπνωση και τα ταξίδια στο παρελθόν. Διατείνεται μάλιστα ότι μπορεί να θεραπεύσει, εξ αποστάσεως, ακόμη και την λευχαιμία. Όπως σημειώνει ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, οι δυο αυτοί ετερόκλητοι χαρακτήρες, που ο ένας δεν μπορεί να υπάρχει χωρίς τον άλλο, ενώνονται με τα δεσμά μιας ιδιότυπης πατρικής και καταπιεστικής σχέσης με στοιχεία λανθάνοντος ερωτισμού, υποταγής, θαυμασμού και ανάγκης.
Ο Πολ Τόμας Άντερσον τοποθέτησε την δράση αμέσως μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου σε μία περίοδο που μια «νέα αμερικανική θρησκεία» υποσχέθηκε στους πιστούς της, ένα παγκόσμιο βασίλειο χωρίς σύνορα. Το μόνο που είχαν να κάνουν ήταν να πιστέψουν τους παντοδύναμους ηγέτες τους και να επανεφεύουν την χώρα τους, η οποία οποία ετοιμαζόταν να κατακτήσει, κυριολεκτικά και μεταφορικά, το βασίλειο της Γης και του Ουρανού.
Το The Master» χαρακτηρίστηκε από πολλούς σινεκριτικούς ως ένα εξαιρετικό έργο, απόσταγμα ενός δημιουργού που συνδυάζει την οξυδέρκεια του ανήσυχου Ευρωπαίου καλλιτέχνη και την απλή παράδοση του κλασικού Αμερικανού κινηματογραφικού δημιουργού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ταινία έκανε πρεμιέρα σε φιλμ 70mm και τώρα θα προβληθεί στο εντυπωσιακό φορμά του σινεμασκόπ.
Η εμπορική επιτυχία της ταινίας «The Master» μέχρι στιγμής δεν είναι μεγάλη με τις εισπράξεις στις ΗΠΑ να φτάνουν τα 20 εκατομμύρια δολάρια.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου