Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2021

Πέρασαν 40 χρόνια από το 1981 που οι "Συνηθισμένοι Άνθρωποι" του Ρόμπερτ Ρέντφορντ είχαν κερδίσει στα Όσκαρ

Ο Robert Redford παραμένει ένας από τους μόλις 6 άνδρες που τιμήθηκαν με το Όσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας για την πρώτη προσπάθεια τους 

Πέντε Χρυσές Σφαίρες – Golden Globes & 4 βραβεία Όσκαρ κέρδισε το 1981 πριν ακριβώς 40 χρόνια, το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ρόμπερτ Ρέντφορντ, «Ordinary People – Συνηθισμένοι Άνθρωποι» και κάποια τωρινά δημοσιεύματα όπως του σάιτ Goldderby το θυμίζουν. Η καλή αρχή είχε γίνει στην απονομή των Χρυσών Σφαιρών στις 31 Ιανουαρίου 1981 όπου κέρδισε 5 βραβεία, της καλύτερης ταινίας – δράμα, σκηνοθεσίας, του α’ γυναικείου ρόλου – δράμα για την αξέχαστη Μέρι Τάιλερ Μουρ που με το ρόλο της ψυχρής Μπεθ όντως έκανε στροφή στην καριέρα της καθώς και του β’ ανδρικού ρόλου για τον νεαρό Τίμοθι Χάτον, ο οποίος πήρε και τη Χρυσή Σφαίρα του καλύτερου πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού της χρονιάς 1980. 

 


Το συγκινητικό κοινωνικό φιλμ που έμελλε να φέρει στην επιφάνεια την αξία της ψυχανάλυσης και ψυχοθεραπείας, είχε 3 ακόμη υποψηφιότητες στις Golden Globes, για τον Ντόναλντ Σάδερλαντ στον α’ ανδρικό ρόλο σε δράμα, ο οποίος δεν κατάφερε να προταθεί στα Όσκαρ, του Άλβιν Σάρτζεντ στο σενάριο (ο οποίος κατόπιν κέρδισε το βραβείο Όσκαρ καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου από το βιβλίο της Τζούντιθ Γκεστ) και του καλύτερου β’ ανδρικού ρόλου για τον Judd Hirsh που είχε υποδυθεί τον ψυχολόγο και προτάθηκε και για το Όσκαρ.


 

Ο 44χρονος τότε Robert Redford προερχόμενος από μία γεμάτη δεκαετία του ’70 που τον ανέδειξε σε ιδιαίτερα δημοφιλή και αγαπητό σταρ του κινηματογράφου παγκοσμίως, εντυπωσίασε όσο και εξέπληξε θετικά με το σκηνοθετικό του ντεμπούτο (το σάιτ vulture συμπεριλαμβάνει το «Ordinary People» του Ρέντφορντ στα 18 πιο εντυπωσιακά φιλμ που ήταν σκηνοθετικό ντεμπούτο ηθοποιών, σε πρόσφατη ανάρτηση του). Το «Συνηθισμένοι Άνθρωποι» ήταν ένα οικογενειακό δράμα με φόντο το χειμωνιάτικο Σικάγο όπου οι Τζάρεντ καλούνται ν’ αντιμετωπίσουν το δυστύχημα – πνιγμό του μεγάλου τους γιου με τον μικρότερο γιο τους, τον Kόνραντ να θεωρεί υπεύθυνο τον εαυτό του και να αποπειράται κάποια στιγμή ν’ αυτοκτονήσει. 

Ο Ρέντφορντ πήγε στα Όσκαρ έχοντας ένα ακόμα αβαντάζ, το βραβείο από το Σωματείο Αμερικανών Σκηνοθετών – Directors Guild of America & στην απονομή που είχε λάβει χώρα στις 31 Μαρίου 1981 στο Dorothy Chandler Pavillion, στο Λος Άντζελες, με μία μέρα καθυστέρηση λόγω της απόπειρας δολοφονίας του τότε Προέδρου των ΗΠΑ Ρόναλντ Ρίγκαν, κέρδισε προς έκπληξη αρκετών που θεωρούσαν πως το βραβείο έπρεπε να πάρει ο Μάρτιν Σκορσέζε για το αριστούργημα του, το «Οργισμένο Είδωλο».


 

Το «Συνηθισμένοι Άνθρωποι» θα ολοκλήρωνε το θρίαμβο του κερδίζοντας και το Όσκαρ καλύτερης ταινίας του 1980 υποσκελίζοντας όχι μόνο το «Οργισμένο Είδωλο» αλλά και το «Elephant man» του Ντέιβιντ Λιντς που είχε 8 υποψηφιότητες και έφυγε με άδεια χέρια, το «Τες» του Ρομάν Πολάνσκι και την «Κόρη του ανθρακωρύχου» του Μάικλ Άπτεντ, ο οποίος έφυγε από τη ζωή στις 7 Ιανουαρίου 2021 στα 80 του χρόνια. To Ordinary People κέρδισε και τα Όσκαρ καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου και β’ ανδρικού ρόλου για τον 20χρονο μόλις τότε Τίμοθι Χάτον (για την ακρίβεια ήταν τότε 20 ετών και 227 ημερών σύμφωνα με το περιοδικό Entertainment Weekly). Έχασαν ο Τζουντ Χιρς και η Μέρι Τάιλερ Μουρ (το Όσκαρ α’ γυναικείου ρόλου είχε κερδίσει η Σίσι Σπέισεκ για την «Κόρη του ανθρακωρύχου»).


 

Ο Ρέντφορντ που έκτοτε ξεκίνησε και μία νέα καριέρα ως σκηνοθέτης, γυρίζοντας τουλάχιστον άλλες 8 ταινίες έως σήμερα και παίρνοντας μία ακόμα υποψηφιότητα για το Όσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας στην απονομή του 1995, για το «Κουίζ Σώου», θεωρείται όπως διαβάσαμε, ένας από τους μόλις 6 άνδρες νικητές του Όσκαρ σκηνοθεσίας για το ντεμπούτο φιλμ τους.

Το «Ordinary People» παραμένει μία αξιόλογη κοινωνική ταινία αν και από κάποιους θεωρείται μία «συντηρητική» επιλογή των μελών της Ακαδημίας που φοβήθηκαν τη βία και βρώμικη γλώσσα του «Raging bull – Οργισμένο είδωλο» που περιορίστηκε τότε μόνο σε 2 βραβεία Όσκαρ, του α’ ανδρικού ρόλου για τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο και του καλύτερου μοντάζ ενώ συνολικά είχε 8 υποψηφιότητες.


 

Επίσης ορισμένοι επισημαίνουν ως μεγάλη αδικία της χρονιάς ότι αγνοήθηκε και δεν προτάθηκε για καλύτερη ταινία και σκηνοθεσία στα Όσκαρ η «Λάμψη» του Στάνλει Κιούμπρικ με τον Τζακ Νίκολσον. O μέγας Σκορσέζε κέρδισε τελικά το Όσκαρ σκηνοθεσίας το 2007 για το φιλμ «Ο Πληροφοριοδότης» ενώ αξίζει να θυμίσουμε ότι έπαιξε ως ηθοποιός το ρόλο του ιδιοκτήτη του τηλεοπτικού καναλιού – κολοσσού στο «Quiz Show» του Ρόμπερτ Ρέντφορντ το 1994. 


 

*O παραγωγός του «Ordinary People, Ronald Schwary (στη φωτ. με τον Redford) που τιμήθηκε με Όσκαρ, έφυγε από τη ζωή στα 76 του χρόνια τον Ιούλιο του 2020. H φωτ. με credit Getty Images είναι από ανάρτηση του σάιτ της εφημερίδας The Sun.

Επιμέλεια: ΤΑΚΗΣ Γ. ΜΑΡΤΑΤΟΣ - Μέλος ΕΣΗΕΠΗΝ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου