Τετάρτη 25 Οκτωβρίου 2017

Συνεχίζεται και στην Πάτρα η προβολή του νέου φιλμ του Στάνλει Τούτσι "Η Τελευταία Πινελιά" με τον Τζέφρι Ρας και τον γοητευτικό Άρμι Χάμερ

Η ταινία που εκτυλίσσεται στο Παρίσι των αρχών του '60 δείχνει την δημιουργία του πορτραίτου ενός νεαρού Αμερικανού συγγραφέα από τον Ιταλοελβετό ζωγράφο και γλύπτη Τζιακομέτι


Για τους λάτρεις των εικαστικών τεχνών και δη της ζωγραφικής και της γλυπτικής, η νέα σκηνοθετική προσπάθεια του κατά βάση ηθοποιού Στάνλει Τούτσι, με τίτλο «Final Portrait – Η Τελευταία Πινελιά» είναι θα λέγαμε μία ιδανική κινηματογραφική επιλογή. 

Μπορεί όντως να μην είναι μία σπουδαία ταινία αλλά έχει το ενδιαφέρον της ακόμη και για τους μη μυημένους στη ζωγραφική, διότι αφορά υπαρκτά πρόσωπα όπως τον σημαντικό Ελβετό ζωγράφο και γλύπτη Alberto Giacometti  που έζησε από το 1901 έως το 1966 οπότε και πέθανε στα 65 του χρόνια στο Παρίσι, και τον Αμερικανό συγγραφέα από το Νιου Τζέρσει James Lord (1922-2009) , ο οποίος έμελλε να γνωρίσει από κοντά τον Τζιακομέτι στις αρχές του ’60, ποζάροντας για ένα πορτραίτο του που ωστόσο όπως βλέπουμε στην ταινία του Στάνλει Τούτσι, πήρε πολλές μέρες για να γίνει, με τον πλούσιο, αριστοκρατικό και γοητευτικό James Lord (ταιριαστός και υποδειγματικός στο ρόλο ο 31χρονος ψηλός ηθοποιός Armie Hammer) να αναβάλλει συνεχώς την επιστροφή του στη Νέα Υόρκη εκπλήσσοντας με την ηρεμία και αντοχή του. 


Το φιλμ του 57χρονου Στάνλει Τούτσι, ενός συμπαθούς ηθοποιού που έκανε το 1996 το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με την ταινία «Big Night» που είχε προβληθεί στο Φεστιβάλ Ανεξάρτητου κινηματογράφου του Sundance στη Γιούτα, λαβαίνοντας ευμενή σχόλια, ουσιαστικά επικεντρώνεται στην ιδιορρυθμία όσο και μεγαλοφυία του Τζιακομέτι, στον τρόπο της δουλειάς του, στη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στον ίδιο και στο πρόσωπο που αναπαριστά και ζωγραφίζει στον καμβά, εν προκειμένω τον Τζέιμς Λορντ ενώ παράλληλα μας δείχνει πολύ σωστά πως τελικά δεν έχει τόσο αξία το τελικό αποτέλεσμα, ο πίνακας – πορτραίτο εδώ, όσο το ίδιο το «ταξίδι» της καλλιτεχνικής δημιουργίας με τα πάνω και τα κάτω του και φυσικά η ανθρώπινη σχέση που δημιουργείται και αναπτύσσεται.
Ο Τούτσι μας παρουσιάζει τον Τζιακομέτι (εξαιρετικός ο Αυστραλός ηθοποιός βραβευμένος με Όσκαρ για το “Shine, Ο Σολίστας”, Τζέφρι Ρας που πετυχαίνει και εξωτερική ομοιότητα με τον Τζιακομέτι) να συζητά για διάφορα θέματα ακόμη και φιλοσοφικού ενδιαφέροντος με τον Τζέιμς περπατώντας στο νεκροταφείο του Παρισιού (πρόκειται μάλλον για το κοιμητήριο - Cimetiere du Pere-Lachaise με ταφικά μνμεία πολλών διασήμων όπως ο Σοπέν και ο Μολιέρος).




Η ταινία βέβαια έχει μία στατικότητα αλλά σώζεται και από κάποιες σκηνές χιούμορ, από το ωραίο γράψιμο και σύνθεση των χαρακτήρων και τις ερμηνείες των ηθοποιών. Ο Αμερικανός Άρμι Χάμερ που θα τον δούμε και στο τολμηρό φιλμ του Λούκα Γκουαντανίνο "Να με φωνάζεις με τ' όνομα σου", σ’ ένα καθαρά γκέι ρόλο, σε σημεία κλέβει την παράσταση ενώ τα πολύ κοντινά πλάνα που του κάνει ο Στάνλει Τούτσι, στο όμορφο, καθαρό πρόσωπο του είναι κολακευτικά!

Ο Χάμερ για πολλούς θυμίζει με το όλο elegant στυλ του τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ στα νιάτα του. Τις γυναίκες του φιλμ υποδύονται οι Clémence Poésy ως η νεαρή, σαγηνευτική πόρνη Caroline που τρώει τα λεφτά του Τζιακομέτι και η Sylvie Testud την σύζυγο του ζωγράφου Ανέτ. Ο Tony Shalhoub υποδύεται τον αδελφό του καλλιτέχνη Diego Giacometti. 

Όπως είδαμε ο James Lord έγραψε τουλάχιστον 2 βιβλία για τον Τζιακομέτι, το «A Giacometti Portrait» το 1965, στο οποίο και βασίστηκε η ταινία και το «Giacometti: A Biography» το 1985. Έχει γράψει βιβλίο και για τον Picasso, ο οποίος και αναφέρεται στην ταινία.
Ο Alberto Giacometti θεωρείται από τις μεγάλες μορφές των εικαστικών του 20ου αιώνα, καθιερώθηκε με τις οστεώδεις γλυπτικές φιγούρες του ενώ ζωγραφικά θεωρείται ότι ακολούθησε τα ρεύματα του κυβισμού και του σουρεαλισμού.
Ο Τζιακομέτι όπως μας δείχνει και ο Τούτσι στο φιλμ του, δεν πολυνοιαζόταν για τα χρήματα (έκρυβε τα μασούρια με τα λεφτά σε διάφορα σημεία στο σπίτι – εργαστήρι του για να μην τα βλέπει) ενώ δεν είχε σε τίποτα να σχίσει ζωγραφικά σχέδια που δεν του άρεσαν όπως βγήκαν ή σε άλλη σκηνή τον βλέπουμε ακόμη και να καίει σχέδια του σ’ ένα ντενεκέ απορριμμάτων.

Η ταινία «Η Τελευταία Πινελιά» ξεκίνησε να προβάλλεται στην χώρα μας από τις 19 Οκτωβρίου 2017 και παίζεται και στην Πάτρα στα Odeon Entertainment στη Βέσο Μάρε.  
To φιλμ είχε συμμετάσχει στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Βερολίνου τον περασμένο Φεβρουάριο καθώς και στο Φεστιβάλ του Εδιμβούργου.
Επιμέλεια κειμένου: ΤΑΚΗΣ Γ. ΜΑΡΤΑΤΟΣ (Μέλος ΕΣΗΕΠΗΝ) 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου