Τρίτη 28 Νοεμβρίου 2017

H ταινία "Καζαντζάκης" του Γιάννη Σμαραγδή έχει πολύ καλό καστ και συναίσθημα - Ξεκίνησε με 60.000 εισιτήρια το 4ήμερο της πρεμιέρας της

Ξεχωρίζει η σκηνή με τον αείμνηστο Στάθη Ψάλτη ως καλόγερο του Σινά και η σκηνή την περίοδο της Γερμανικής Κατοχής κατά την οποία ο Καζαντζάκης ολοκλήρωσε το βιβλίο του "Αλέξης Ζορμπάς" 


Αρκετά καλά ξεκίνησε την πορεία της στις αίθουσες, η νέα ταινία του 71χρονου Γιάννη Σμαραγδή, «Καζαντζάκης». Το φιλμ διάρκειας δύο ωρών που έχει ένα πολύ θετικό στοιχείο, μία εξαιρετική επιλογή στους ηθοποιούς που μετέχουν, τράβηξε το ενδιαφέρον των θεατών φτάνοντας στο 4ήμερο της πρεμιέρας του (23-26 Νοεμβρίου 2017) σε 117 αίθουσες πανελλαδικά τα σχεδόν 60.000 εισιτήρια.Η ταινία με τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο στον απαιτητικό ρόλο του διεθνούς μας συγγραφέα Νίκου Καζαντζάκη, τα πήγε καλά και στην Πάτρα στα Odeon Entertainment στη Βέσο Μάρε, προσελκύοντας κοντά στους 4.000 θεατές. Η εκτίμηση είναι ότι η ταινία θα έχει μία σταθερή κίνηση και θα έχει εμπορική διάρκεια.


Ο Γιάννης Σμαραγδής που μάλιστα δήλωσε ότι σκοπεύει εφόσον είναι καλά και τα καταφέρει στο μέλλον, να γυρίσει και μία ταινία για τον Ιωάννη Καποδίστρια, έφτιαξε μία ταινία που διαπερνά όλο σχεδόν τον βίο του Καζαντζάκη, από πιτσιρίκι στην Κρήτη που μεγαλώνει κοντά στον γνήσιο όσο και αυστηρό πατέρα του Καπετάν Μιχάλη έως την φιλία του με τον Άγγελο Σικελιανό (μία ερμηνεία – έκπληξη από τον Νίκο Καρδώνη) την σχέση του με την μετέπειτα σύζυγο και συμπαραστάτη του, Ελένη Σαμίου – Καζαντζάκη (Μαρίνα Καλογήρου), την έκδοση των βιβλίων του και το φινάλε της ζωής του το 1957 (συγκινητική η συμβολική παρουσία του Στέφανου Ληναίου ως γηραιού και ετοιμοθάνατου Νίκου Καζαντζάκη στο Φράιμπουργκ της Γερμανίας).


Σίγουρα από τις σκηνές που μένουν στο θεατή είναι η σύντομη σκηνή όπου ο αείμνηστος Στάθης Ψάλτης ως καλόγερος μιλά στον Νίκο Καζαντζάκη που ψάχνει τον λόγο της ύπαρξης του και της ανθρώπινης φύσης φτάνοντας έως το Σινά, και πραγματικά είναι ανατριχιαστικός. Όσο για το καλύτερο κομμάτι του φιλμ είναι στο δεύτερο μισό (το πρώτο μέρος μοιάζει σαν βιαστικά περιγραφικό και πιο επιφανειακό) ενώ όσο κυλά η ταινία μεστώνει και η ερμηνεία του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου αλλά και ο ρυθμός και η σκηνοθετική ματιά αποκτούν μία εσωτερικότητα.


Στη φωτ. από τα γυρίσματα ο σκηνοθέτης Γιάννης Σμαραγδής με τον Ο. Παπασπηλιόπουλο και τον Νίκο Καρδώνη που ενσαρκώνει τον Άγγελο Σικελιανό.

Μας συγκίνησε η στιγμή που μέσα στην πείνα της Κατοχής, ο Καζαντζάκης ολοκληρώνει το πιο αισιόδοξο και έξω καρδιά βιβλίο του που έμελλε να τον καθιερώσει στα πέρατα του κόσμου, τον «Βίο του Αλέξη Ζορμπά» και μας εντυπωσίασε και η σκηνή που συναντά τον Ντασέν (ή Ντασενάκη) όπως τον έλεγε και την Μελίνα Μερκούρη (στο ρόλο η Ζέτα Δούκα).


Μέσα από το φιλμ μαθαίνουμε πολλά πράγματα για τον Νίκο Καζαντζάκη όπως ότι το βιβλίο του «Ο Τελευταίος Πειρασμός» είχε μπει στον κώδικα των απαγορευμένων βιβλίων από τον Πάπα, επικεφαλής της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας και πως παρόλο κάποιοι πίεζαν την Ελληνική κυβέρνηση και εκκλησία ακόμη και για αφορισμό του Καζαντζάκη ενώ τον άφησαν εκτός διεκδίκησης Νόμπελ (ο Αλμπέρ Καμύ είπε πως ο Καζαντζάκης το άξιζε 100 φορές περισσότερο από τον ίδιο, το βραβείο) εν τούτοις στην κηδεία του είχε παραστεί ο τότε Αρχιεπίσκοπος Κρήτης.

Μπορεί κινηματογραφικά η ταινία «Καζαντζάκης» παρά την ωραία δουλειά στην φωτογραφία από τον Άρι Σταύρου και την προσεγμένη παραγωγή, να υστερεί και να μοιάζει ως μία μάλλον ακαδημαική δουλειά, ωστόσο έχει πολλή πνοή και ψυχή μέσα της κι όπως προείπαμε, συγκινεί και πιάνει το «σφυγμό» του προσώπου- κεντρικού ήρωα της και του κοινού.
Σε σύντομους ολιγόλεπτους ρόλους διακρίναμε και την Όλγα Δαμάνη και την Έρση Μαλικένζου ενώ τους γονείς του Καζαντζάκη υποδύονται οι Αργύρης Ξάφης και Μαρία Σκουλά. Τον Ζορμπά ενσαρκώνει ο Θοδωρής Αθερίδης.


Διανομή του φιλμ στις κινηματογραφικές αίθουσες από τις εταιρείες Audiovisual και Odeon.

Επιμέλεια: ΤΑΚΗΣ Γ. ΜΑΡΤΑΤΟΣ (Το άρθρο πρωτοαναρτήθηκε από τον γράφοντα στο σάιτ thebest.gr).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου